2008. május 8., csütörtök

Melissa állást keres Göteborgban avagy hogyan segít a svéd Munkaügyi Hivatal coacha az interneten keresztül


Kedves Bogi!

A mai délelőttöt álláskereséssel töltöm. Szerencsére 350 napig jogosult vagyok munkanélküli segélyre, ha azt a Hivatal is úgy akarja.
Úgy döntöttem, igénybe veszem azt a szolgáltatást, amikor hat héten keresztül egy coach segít nekem az interneten keresztül az álláskeresésben.
Nemrég egy peperóniai ismerősöm azt írta nekem, hogy a munkaügyi hivatalban azt javasolták neki, mivel kicsit tud svédül, hogy költözzön Szendvicsországba. Hát, jó vicc. Otthon mindenki azt hiszi, hogy itt minden fenékig tejfel. Korántsincs így. Nekem meg azt mondják a kollégáim, hogy keressek állást Peperóniában. Csak éppen nincs annyi pénzem, hogy naponta repülgessek haza a családomhoz Göteborgba. Egyébként megoldható lenne.
A legutóbbi könyvtári állásra, amit Göteborgban megpályáztam, 177 jelentkező volt. Egy 30 éves nőt alkalmaztak. Hál, Istennek! Végre egy fiatalt! A kerületi könyvtárakban a dolgozók átlagéletkora 50+. Ez így igaz.
Hát, nem is tudom, meg merjem-e írni, hogy itt évtizedek óta helyettesítő-rendszer van. Attól félek, hogy még otthon valaki átveszi. Nem javasolom. Ez úgy működik, hogy ha valaki elvégzi a könyvtárszakot, feliratkozhat egy listára, hogy helyettesítőként szeretne dolgozni. Ez annyit jelent, hogy ha egy könyvtárban megbetegszik valaki, akkor helyette behívnak egy helyettesítőt. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy reggel otthon ülök, és várom, hogy megszólal-e a telefon, és valaki dolgozni hív.
2001-ben kezdtem helyettesíteni. Az első évben napi hat napot dolgoztam így, 5 kerületi könyvtárban. Volt, hogy egy nap kettőben is. A minimum, amire behívnak, 5 óra, a maximum 8. Mit, mondjak, elég stresszes volt, mert nem tartoztam igazán sehová sem, meg aztán a különböző könyvtárakban kissé eltérő volt a rutin.
Most tehát 7 éve helyettesítek. Közben egy évig egy kolléganő helyett alkalmaztak, aki egy évre otthon maradt. Most pedig 2 évig az előző kormány választás előtt létrehozott munkanélküli segélyprogramjaként, pluszmunkásként lehettem gyerekkönyvtáros az egyik kerületi könyvtárban, nem túl magas fizetésért.
Mi a jó a helyettesítő-rendszerben. A munkáltató megtapasztalja, ki hogyan dolgozik, és eldöntheti, kit akar alkalmazni. Nemrég azt mondta a főnöknőm, hogy amikor álláshirdetésre beérkezett pályázatokat szortíroz, eleve félreteszi azokét, akik friss diplomával rendelkeznek. Világos, így nem a munkáltatónak kell betanítani őket, hanem majd megtanulják a szakmát helyettesítőként.
Igen ám, csakhogy sok a fóka és kevés a hal. Így aztán elég kevés az esély arra, hogy valakit is alkalmazzanak. Ezen egy nagyon okos törvény segít. Mi szerint: ha valaki 5 éven belül két évig helyettesített, akkor az előnyt élvez, ha meghirdetnek egy állást. És ha 3 évig sikerült bizonyítania, hogy ér valamit, akkor automatikusan alkalmazni kell.
Mi következik ebből? Amint egy helyettesítő eléri a két éves vagy ne adj isten, 3 éves határt, fekete listára kerül, és a kutya se hívja többé dolgozni. Miközben mindenki sajnálkozik, és elismeri, hogy ez igazságtalan, meg a munkaerő maximális kihasználása, de hát így van, nincs mit tenni.
Az én két évemből két hónap van hátra. Ne kérdezd, hogyan számították ki, mert számomra is rejtély! De elég a sopánkodásból, itt az ideje munkát keresni.
Melyek a keresett szakmák Göteborgban? Az egyik a teherautósofőr. Erre sajnos alkalmatlan vagyok. A másik az óvónő. Ahhoz meg 3 évig kellene tanulni a főiskolán. Jó, akkor inkább marad a pénzkeresés. Csak még ki kell találnom, hogy vajon mire lennék alkalmas.
Mondjuk végezhetném valamelyik magyar-svéd cég levelezését. De nem ismerek egyet se. Viszont könyvtárosként elég jó vagyok információkeresésben. Meg kikérdezem a coachomat, hátha van valami ötlete.
Bogi, van esetleg olyan ismerősöd, aki Szendvicsországban szeretne munkát vállalni? Megadok néhány svéd internetcímet, hátha segít valakinek. Meg arra vonatkozóan is kaptam tanácsot, hogyan kell CV-t írni. Van itt néhány példa is. Esetleg azoknak, akik a svéd nyelvtudásukat akarják gyarapítani. Gondosan tanulmányozom majd. Tudom, most az a divat, hogy minél jobban henceg valaki, meg kérkedik vele, hogy mennyire szuper minden téren, minél jobban tudja árulni magát, annál nagyobb rá az esélye, hogy alkalmazzák. Mit mondjak, nekem ettől hányingerem lesz. De talán ez működik.
Na kezdem is tanulmányozni a számomra küldött dokumentumokat.

Sok-sok üdvözlettel a nyárias, napsütéses Göteborgból:

Melissa

Svéd Munkaügyi Hivatal: http://www.amv.se/ (angol nyelvű információ)
Itt: Söka jobb – Platsbanken

CV írása: http://www.cv-guiden.se/
Példák: Gratisguide – tanácsok CV-vel, interjúval, álláskereséssel kapcsolatban

Nincsenek megjegyzések: