2011. december 4., vasárnap

Néhány gondolat a könyvvideóról



Kedves Bogi!

Mai levelemet egy kérdéssel kezdem: Mi a célja a könyvvideónak?

Pontosan. Ellenállhatatlan vágyatt kell keltenie a vásárlóban, hogy megvegye a könyvet. Szándékosan írtam vásárlót, és nem olvasót. Az olvasásnépszerűsítés nagyon szép, idealista cselekedet, hagyjuk a könyvtárosokra, meg a blogírókra.

Amikor könyvkiadásba kezdtünk, azt olvastam, hogy a legnehezebb nem kiadni egy könyvet, hanem eladni. Ez be is igazolódott. Egy csomó marketinges könyvet olvastam. (A legjobb ilyen jellegü irodalmat a Redaktionen svéd kiadó jelenteti meg. A könyveik drágák - 30 euró körül vannak -, nem kerülnek könyvesbolti forgalomba, és mégis el tudják adni öket.) Mivel tudom, hogy a dolog ezen része nem az én asztalom, a legjobban az a tanács tetszett, hogy ha nem szereted csinálni, találj valakit, aki profi ebben, és fizesd meg. A gond itt kezdődött. Profit talán még találtam volna, de nem tudtam volna megfizetni.

Akkor eszembe jutott, hogy a lányom akkor 14 éves unokabátyja, nagyon szeret filmezni. Ö készítette az első könyvvideónkat Rapunzelröl. Profinak ugyan nem mondható, de a célnak megfelel. Az Adlibris internetes könyváruház nagyon szívesen feltette a honlapjára a könyv leírása alá.

Az Adlibris ugyanis pontosan tudja, hogy az eladott könyveinek a 80%-a kis kiadóktól származik, akik képtelenek bejuttatni a könyveiket a könyvesboltokba. Oda ugyanis csak a nagy svéd kiadók sikerkönyvei kerülnek be.

Mazsola jövőre gimnáziumba megy, és úgy döntött, fotózást és médiát fog tanulni. Négy gimnáziumban jártunk, hogy kiválasszuk azt, amelyik neki a legjobban tetszik. Bepillantást nyertünk az iskolai oktatásba. Tudom, hogy a fotózás mellett, Photoshopot és Illustratort fog tanulni.

”Majd te készíted a könyvborítóinkat” – javaslom. ”Mennyit fizetsz?” – hangzik a válasz.

Nem tartom elképzelhetetlennek, hogy egy kiadó együttműködjön egy ilyen iskolával, és versenyt írjon ki könyvvideó készítésére. A fiataloknak rengeteg fantáziája van.

Bogikám, ha azt hiszed, hogy nyugaton profi könyvvideókat készítenek a kiadók, akkor nagyon tévedsz. De akad egy-kettő.

Nálunk az Opal Kiadó jelentette meg Ursula Poznanski német írónő sikerkönvét az Erebost. A kiadó Facebook-oldalára feltették a könyv német, holland és spanyol könyvvideóját, és arra kérték a barátaikat, hogy mondják el, nekik melyik tetszik a legjobban. Szerintem jó ötlet, mert ebből sokat lehet tanulni. Nekem a spanyol változat tetszett a legjobban.

Akkor lássunk egy példát. Miért tetszik nekem a Rabén & Sjögrén Kiadó Trolldom i Gamlestan (Olvass bele!) című videója? Már az elején a betűtípusból látom, hogy ez egy misztikus (gótikus) könyv. A kísérőzene is ezt támasztja alá. A narrátor hangja kellemes, és elmondja a legszükségesebbet, amit a könyvről tudni kell. A föszereplöt az Óvároson kersztül üldözik egy könyv miatt. Amikor a fiú kezében lévő könyvről van szó, az villogni kezd. A könyvet egy boszorkány írta, akit 300 éve máglyán elégettek. Itt kis fáklyák gyulladnak meg. A videó rövid (a legtöbb embernek nincs türelme hosszú ideig időzni egy-egy reklámfilm előtt), és a végén előtűnik valamennyi könyv, ami a sorozatban megjelent.

Nem olvastam még ezt a sorozatot, hiszen csak néha tűnik fel a könyvtárakban, állandóan ki van kölcsönözve. De tudok az Olczak házaspárról, akiknek az előző, kezdő olvasóknak írott (Megakillen) sorozata nagy siker lett. És láttam Martin Olczakot, amint egy előadáson szupermannek öltözött be, amikor az első könyvéről mesélt.

Üdvözlettel:

Melissa


Nincsenek megjegyzések: