2007. november 24., szombat

920 000 gyerekkönyv talált gazdára – avagy McDonald´s és gyerekkönyvek

Kedves Bogi!
Ma délelött elmentünk Mazsolával a közeli bevásárlóközpontba, hogy egy kicsit nézelödjünk. Mazsola a McDonald´sban ebédelt egy kis menüt, a Happy Mealhez már túl nagy. Emlékszem, amikor egy hónapja itt jártunk, akkor ajándékként gyerekkönyvet adtak. Pár évvel ezelött direkt azért vettünk Happy Mealt, hogy kaphassunk egy könyvet.
Mondanom sem kell, hogy ezek a könyvek keménykötésüek és jó minöségüek, nem olyan vackok, amik kétszeri olvasás után szétesnek. Ráadásul jól ismert kiváló svéd szerzök és illusztrátorok munkái.
Találtam egy cikket erröl, ha esetleg érdekel.
Remélem, jól vagytok.
Szia!

Melissa

A svéd McDonald´s elöször 2001-ben adott ajándékba gyerekkönyvet a Happy Meal mellé. Erre az Olvasómozgalom és a McDonald´s közötti együttmüködés eredményeként került sor. A kampány sikeresnek bizonyult, és 2001 óta 2,8 millió könyvet ajándékoztak a Happy Meal mellé.
2007-ben a hamburgerlánc 920 000 gyerekkönyv elöállítását, szétosztását és reklámját finanszírozta. Ez év októberében csaknem egymillió könyv került szétosztásra 4 hét alatt, pontosan szeptember 28 és október 25 között. Az idén egy reklámfilm is készült a kampányról, amit több tv-csatorna is sugárzott.
Ebben az évben a McDonald´s 9 könyvet választott, mindegyik ismert svéd szerzö és illusztrátor müve. Közülük az egyik, mint már az elözö évben is, egy kétnyelvü könyv, Astrid Lindgren egyik képeskönyve szomáliai és svéd nyelven. Tavaly egy arab és svéd nyelvü képeskönyvet osztottak ki.
400 ezer vendéggel naponta, ez egy fantasztikus lehetöség arra, hogy jó gyerekirodalmat terjesszenek, és íly módon hozzájárulnak ahhoz, hogy a szülök hangosan olvassanak a gyerekeiknek.
Egy, az Olvasómozgalom és a McDonald´s által megrendelt SIFO-közvéleménykutatás szerint Svédországban 10 közül 6 szülö többet szeretne olvasni a gyerekének, mint azt most teszi. A közvéleménykutatásra egy e-mail-kérdöiv formájában került sor 2007 május-júniusban. Összesen 1003 olyan személy válaszolt, akiknek 2-8 év közötti gyerekei vannak. A szülök 8 %-a ritkán vagy egyáltalán nem olvas a gyerekeinek. Annak érdekében, hogy ez a minta megváltozzon, és többen váljanak aktív olvasókká, a gyerekirodalmat jobban hozzáférhetövé kell tenni.
Az olvasói szokások korán keletkeznek, és öröklödnek. A szülök saját érdeklödése döntö szerepet játszik abban, hogy a gyerekek olvasási szokásai hogyan alakulnak.
Az Olvasómozgalom kampányának a vezetöje, Elisabet Reslegård úgy véli, hogy ”a társadalomban bekövetkezö változásokkal együtt a mi médiahasználati szokásaink is alapjaiban megváltoznak. Azért, hogy a könyvek olvasását elösegítsük, új utakat kell találnunk, hogy elérjük azokat a csoportokat, akik ritkán vásárolnak könyveket vagy látogatjak a könyvtárat.”
10 szülö közül 6 többet szeretne olvasni a gyerekeinek, mint ahogy azt most teszi. A legnagyobb akadály az idöhiány. Arra a kérdésre, hogy mi lenne az, ami lehetövé tenné, hogy a szülök gyakrabban olvassanak, a résztvevök több, mint a fele azt válaszolta, hogy rövidebb munkaidö, mig az alacsonyabb könyvárak a második helyre került.
A nemek szerint is nagyok a különbségek. Háromszor annyi anyuka olvas többet a gyerekeknek, mint az apukák. Csaknem kétszer annyi azon apukák száma, akik ritkán vagy sohasem olvasnak.
A könyveket Marianne von Baumgarten-Lindberg, az Olvasómozgalom vezetöségének egyik tagja választotta ki.
Az Olvasómozgalom egy eszmei szervezet, ami 1999-ben alakult Svédországban. A szervezet elsö kampányának a neve szintén Olvasómozgalom volt, mottója pedig ”Adj a gyerekeidnek egy nyelvet”. A mozgalom hátteréül az a tény szolgált, hogy évek óta jelentösen csökkent a kisgyerekes szülök körében a hangos olvasás.
A szervezet egyik legsikeresebb kampánya a McDonald´sszal való együttmüködés.
A svéd McDonald´s ma Svédország legnagyobb étteremhálózata 225 étteremmel, ahol több, mint 400 ezer vendéget fogadnak naponta.
Forrás: "Läsrörelsen och McDonald's" http://www.mcdonalds.se/Sweden/SiteDocuments.nsf/pages/E7EC46DE86474B57C125736200411A65?openDocument