2010. január 22., péntek

Báthory Erzsébet egy dán vámpírsorozatban


Kedves Bogi!

Igen, tudom, a magyar mozik most mutatják be a Báthory filmet. Végre! Remélem, tetszeni fog.
Európának ezen a részén Báthory Erzsébet még a gyerekkönyvekben is megjelenik. Hiába, vámpírtrend van. A szakértök most azt találgatják, vajon meddig tart még.
Már korábban írtam Benni Bødker Vampyrfesten címü könyvéröl, ami egy négy részböl álló sorozat elsö része. Ez annyira tetszett, hogy elolvastam a többi hármat is. Nem csalódtam.
Nagy meglepetésemre, a harmadik kötetben feltünik Báthory Erzsébet, mint a Sötétség fejedelemasszonya.
De! Báthory Erzsébet neve úgy szerepel, hogy Erzebet Batori, ráadásul Romániából származik, és román a neve. Véleményem szerint egy szépirodalmi müben az író annyit fantáziálhat, amennyit akar, de a történelmi személyeknek illene utánajárni, és a nevüket helyesen írni.
Eltöprengtem ezen, és keresni kezdtem a neten, vajon egy svéd mit tud meg Báthory Erzsébetröl. A svéd Wikipédia leírása szerintem nagyon jó. Találtam aztán egy csomó horrorfilmet. Az egyik vámpírkirálynönek ábrázolja Erzsébetet, és a törtenetet Erdélybe helyezi. A svédek pedig azt tudják Erdélyröl, hogy Romániában van.
Találtam egy vámpírokról szóló dán ismeretterjesztö könyvet is svédül: Dan Turèll: Vampyrer. Itt a szerzö annyit ír, hogy Báthory Erzsébet a Kárpátokban élt. Hát, ez megint egy jó megfogalmazás, mivel a Kárpátok egy 1500 km hosszú hegylánc.
A dán gyerekkönyvsorozatban elöfordul még a Kodály név, és a Nádasdy. De hogy azt miért írja Nadaszdynak az író, nem tudtam rájönni.
Ennek ellenére melegen ajánlom a sorozatot a magyar kiadóknak megjelentetésre. Az író biztosan belemenne, hogy román helyett magyart írjanak Peperóniában.
Bogikám, mit gondolsz, mit szólnának a konzervatív magyar anyukák egy vámpíros sorozathoz? Hmm ...

Sok-sok üdvözlettel Göteborgból:

Melissa
A Nattens barn-sorozat kötetei:

Vampyrfesten - Olvass bele!

Blod är liv

Draktecknet - Olvass bele!

Ondskans grav - Olvass bele!


Nincsenek megjegyzések: